В район „Средец“ на София има две основни училища:
6 ОУ „Граф Н.П. Игнатиев“
Брой паралелки първолаци: 3 ,
ученици в паралелка: 24
Общ брой приети ученици 72.
От 1 до 4 клас са 288 учиника.
38 ОУ „Васил Априлов“ Брой паралелки: 4
Максимален брой ученици в паралелка: 24
Общ брой първокласници: 96
Общо за район „Средец“ 168 първолака.
Приблизително един ученик от първи до четвърти клас харчи около100 - 200 кг хартия годишно.
Със стимол може район Средец да събира от
168 първолака по 80кг от всяко дете с цел възпитание и морална нагласа към опазването на природата.
Опщината от първолаците годишно ще събира около 13,44 тона хартия.
Детето освем стикер ще получи и морални точки.
В този район да се изпалзва пунк за хартия и конгейнер за извозване.
Правим изциклопедия защитени растения и животни в България
Броят на защитените видове растения и животни в България е голям и те са класифицирани в различни категории според степента им на застрашеност. Основният документ, който ги описва, е "Червената книга на Република България".
Том 1: Растения и гъби - включва видове, застрашени от изчезване, изчезнали, критично застрашени, уязвими и редки.
В "Червената книга на Република България", том 1, посветен на "Растения и гъби", са включени общо 808 вида. Те са разпределени в различни категории на застрашеност.
Степен на застрашеност
Всички тези видове са оценени според критериите на Международния съюз за защита на природата (IUCN) и са разпределени в категории като:
Изчезнали (EX) 1вид
Регионално изчезнали (RE) 12 вида регионално изчезнали съдови растения.
Критично застрашени (CR) 115 вида растения и 41 вида гъби. 🍄
Застрашени (EN) около 160 вида растения и 22 вида гъби. 🌿
Уязвими (VU) Растения и гъби
В Том 1: Растения и гъби на второто издание на Червената книга, като уязвими са класифицирани 227 вида растения и 11 вида гъби. 🌿
Почти застрашени (NT) 273 вида растения и 19 вида гъби.
Недостатъчно проучени (DD)
Правим изциклопедия защитени видове гъби в България.
Книга със 80 стикери, които се събират стикер за килограм хартия за рециклиране.
Гъбите
включва 149 вида гъби. 🍄
Те са разпределени в различни категории на застрашеност, като:
Критично застрашени (CR): 41 вида
Застрашени (EN): 22 вида
Уязвими (VU): 11 вида
Почти застрашени (NT): 19 вида
Недостатъчно проучени (DD): 12 вида
Слабо засегнати (LC): 44 вида
Трябва да се отбележи, че общият брой на видовете гъби в България е значително по-голям (около 4900 вида). "Червената книга" се фокусира само върху тези, чието съществуване е застрашено.
Способа да стимолираме първолаците е стикери и морални точки.
Поради това че моралните точки ще се ползват като платежен способ за купуване на истроменти за олесняване на сортирването на отпадаци до учебни превилегии и помагала.
Защита с холограми
Холограмите са един от най-ефективните методи. Те пречупват светлината по уникален начин и създават триизмерно изображение, което е почти невъзможно да се сканира или копира.
Какво представляват: Малки, блестящи изображения, които се добавят към стикера по време на печат.
Предимства: Висока степен на защита, лесни за разпознаване, но трудни за възпроизвеждане.
Те ще са като стикер точка с холограма одговаряща за един килограм хартия.
На книшката одзат ще има страници които може да се откъснат, а моралните точки да се ползват до завършване на 7 клас.
Одзат ще има и подробно написано оказание каква хартия и как да се пакетира. Ако не се спазват правилата в оказанията децата ще получат само стикер без морална точка.
Замърсена хартия, която се счита за отпадък и не подлежи на рециклиране, е тази, която съдържа други материали или е в контакт с вещества, които биха замърсили процеса на рециклиране. Ето някои от най-често срещаните примери:
Хартия, съдържаща хранителни отпадъци или мазнини: Това включва опаковки от пица, кутии от дюнери, чинии за еднократна употреба, мазни салфетки и хартиени кърпи. Тези материали са силно замърсени и са трудни за обработка в съоръженията за рециклиране на хартия.
Ако има чисти очастаци може да се изрежат за рецеклиране. Но неможе да се мие, защото тя попива и на дълбоко замарсяването.
Хартия, покрита с пластмаса или восък: Тук спадат опаковки от течности (мляко, сок, вино), чаши за кафе и някои видове гланцирана хартия. Тези материали съдържат слой, който не е хартия, което прави рециклирането им невъзможно.
Хартия с химикали, бои или други вещества: Този вид хартия е в контакт с химикали, бои, лак, лепило, стикери или други подобни вещества. Тя не е подходяща за рециклиране, тъй като веществата, с които е била в контакт, могат да замърсят целия процес.
Неподходящи за рециклиране видове хартия.
Корици на книги: Те често са направени от различни материали, като твърд картон, пластмаса или плат, и са залепени с лепило.
Снимки, фотохартия, термохартия и касова хартия: Тези видове хартия съдържат химикали, които не се рециклират с обикновената хартия.
Процес на рециклиране на хартия с мастило
Мастилото и боите не са пречка за рециклирането на хартията, тъй като в процеса на преработка те се отстраняват. Когато хартията бъде събрана, тя се потапя във вода и се разтваря, за да се получи влакнеста маса, наречена целулоза. След това към сместа се добавят специални вещества, които отделят мастилото и го премахват от влакната. По този начин се получава чиста целулоза, която може да се използва за направата на нова хартия.
Вестници: Изключително подходящи за рециклиране. Обикновено се преработват в нова вестникарска хартия, опаковки за яйца или картон.
Ученически тетрадки: Макар да съдържат мастило и понякога спирали, хартията е ценна суровина. Металните спирали трябва да се премахнат предварително, но самата хартия се рециклира безпроблемно.
Рисунки с водни бои и цветни моливи: Хартията, използвана за рисуване с водни бои и моливи, може да бъде рециклирана. Пигментите от водните бои и цветните моливи се считат за рециклируеми.
Важно е да се изхвърля само суха и чиста хартия в сините контейнери за разделно събиране. Ако хартията е замърсена с мазнини (например кутия от пица) или е мокра, тя не е годна за рециклиране и трябва да се изхвърли в контейнера за битов отпадък.
За да рециклирате книжка за рисуване правилно, трябва да я разфасовате, като отделите различните видове материали. Ето как да го направите стъпка по стъпка:
Отделете твърдите корици
Материали: Книжките за рисуване често имат твърди картонени или пластмасови корици. Те не се рециклират заедно с хартията.
Действие: Откъснете или изрежете кориците от книжката. Изхвърлете ги в контейнера за битов отпадък или, ако са от твърд картон, проверете дали местната система за рециклиране ги приема (обикновено се поставят в синия контейнер).
Премахнете спиралата или скоби и други метални части.
Материали: Много книжки за рисуване са със спирала от метал или пластмаса.
Действие: Внимателно премахнете спиралата или скобата. Ако е метална, изхвърлете я в контейнера за метал (обикновено се намира в същия контейнер като пластмасата и стъклото). Ако е пластмасова, изхвърлете я в контейнера за пластмаса.
За да премахвате скобите от телбод, има специални инструменти, наречени машинки за премахване на телбод или детелбодери.
Хартиена връв: Може да използвате и такава, ако имате. Тя е направена от същия материал и е идеална за рециклиране заедно с хартията.
Така всяка община ще контролира тоз процес към 0У. ПУДООС че следи процеса и ще отпуска средства за най добрия процент спрямо площа на действие.
Бенефициенти: Средствата, управлявани от ПУДООС, се отпускат на кметства.
В район "Красно село" в София има няколко основни училища, сред които са:
19 СУ "Елин Пелин"
25 ОУ "Д-р Петър Берон"
34 ОУ "Стою Шишков"
51 СУ "Елисавета Багряна"
142 ОУ с РЧО "Веселин Ханчев"
Важно е да се отбележи, че някои училища са обединени (основно и средно), затова могат да се срещат като "СОУ" (Средно общообразователно училище).
Първокласници по училища
19 СУ „Елин Пелин“: 100
25 ОУ „Д-р Петър Берон“: 50
34 ОУ „Стою Шишков“: 60
51 СУ „Елисавета Багряна“: 40
142 ОУ с РЧО „Веселин Ханчев“: 20
Общ брой първокласници
100 + 50 + 60 + 40 + 20 = 270
270×80= 21,60
Със стимол може район Красно село да събира от:
270 първолака по 80кг от всяко дете с цел възпитание и морална нагласа към опазването на природата.
Опщината от първолаците годишно ще събира около 21,60 тона хартия.
46 ОУ "Константин Фотинов"
67 ОУ "Васил Друмев"
76 ОУ "Уилям Сароян"
136 ОУ "Любен Каравелов"
Също така в района има и училища, които са обединени (основно и средно), като например:
18 СУ "Уилям Гладстон"
32 СУИЧЕ "Свети Климент Охридски"
Поради Административни политики не всички училища дават тази информация.
В район "Оборище" в София се намират няколко основни училища, сред които са:
112 ОУ "Стоян Заимов"
129 ОУ "Антим I"
В района има и няколко средни училища и гимназии, които също предлагат основно образование:
1 СУ "Пенчо П. Славейков"
164 СЕУ "Мигел де Сервантес" (Испанска езикова гимназия)
Софийска математическа гимназия (СМГ) "Паисий Хилендарски"
Първа английска езикова гимназия (Първа АЕГ)
Няко и общини са с по малко от други очилища, затова ще направим общ план за достигане не само в София а в България.
Според данни на Министерството на образованието и науката (МОН) за учебната 2024/2025 година, броят на първокласниците в България е над 58 000.
58 000 първолака по 80кг от всяко дете с цел възпитание и морална нагласа към опазването на природата.
България от първолаците годишно ще събира около 4 640 тона хартия.
Така хартията не единственото нещо за рециклиране.
Пласмасата също е безопасен за рециклиране от пъролаци.
В училищна среда, за да бъде ефективно и безопасно, учениците трябва да събират най-разпространените и лесни за рециклиране видове пластмаса, които се срещат в ежедневието им.
Основно се събират два вида пластмаса:
PET (Полиетилен терефталат): Това е пластмаса №1.
Какво се събира: Пластмасови бутилки от вода, безалкохолни напитки, сокове, олио, оцет.
Как се познава: Обикновено на дъното на бутилката има знак за рециклиране (триъгълник) с цифра "1" вътре и надпис "PET" или "PETE" отдолу.
HDPE (Полиетилен с висока плътност): Това е пластмаса №2.
Какво се събира: Бутилки от мляко, бутилки от домакински препарати (шампоани, сапуни, почистващи препарати).
Как се познава: На дъното на опаковката има знак за рециклиране с цифра "2" вътре и надпис "HDPE" отдолу.
Защо именно тези видове?
Най-широко разпространени са: Тези два вида пластмаса се използват най-често за опаковки на храни и напитки, които се консумират ежедневно от учениците.
Лесни са за рециклиране: Повечето рециклиращи предприятия в България и по света са оборудвани да преработват PET и HDPE пластмаса.
Важно за учениците и учителите:
Не трябва да се събира: Пластмасови играчки, опаковки от храни (закуски, чипсове), найлонови торбички, пластмасови чаши и прибори за еднократна употреба. Те често са направени от различни видове пластмаса (№3, №4, №6, №7), които са по-трудни за рециклиране или изискват специализирано оборудване.
Образователен компонент: Училищните инициативи за разделно събиране са не само за събиране на отпадъци, но и за възпитание. Важно е да се обясни на учениците защо се събират само определени видове пластмаса и защо сортирането е от ключово значение за успешното рециклиране.
За училище най-подходящият вид машина за раздробяване на пластмаса би била компактен шредер от типа, разработен в рамките на проекта "Precious Plastic".
Ето защо:
Образователна цел: Тези машини са проектирани не само да раздробяват, но и да показват нагледно как работи процесът на рециклиране. Това е чудесен инструмент за обучение на учениците.
Безопасност: Машините са с по-малък капацитет и са по-безопасни за употреба в контролирана среда под надзора на учител.
Размери и цена: Те са сравнително малки и могат да се изработят с по-малък бюджет, което ги прави достъпни за училищни проекти.
Демонстрация: С тях могат да се превърнат пластмасовите капачки или бутилки в гранули, които след това да се използват за създаване на нови предмети, като например с помощта на 3D принтер.
С подобна машина учениците могат да преминат през целия цикъл: събиране, раздробяване и създаване на нов продукт. Това превръща рециклирането от абстрактна идея в конкретен и видим процес.
Всъщност да, PET (пластмаса №1) може да се използва за 3D принтиране, но не директно от бутилките.
Защо не може директно от бутилките?
Процесът на 3D принтиране изисква изключително прецизен материал, наречен филамент. Този филамент е тънка нишка, която трябва да е с еднаква дебелина по цялата си дължина (обикновено 1.75 мм или 2.85 мм). Пластмасата в бутилките е преработена по съвсем различен начин.
Как PET се превръща във филамент за 3D принтер?
За да стане годен за 3D принтиране, PET материалът трябва да премине през няколко стъпки:
Раздробяване: PET бутилките се раздробяват на малки парченца (люспи).
Почистване: Люспите се почистват старателно, за да се премахнат всички замърсявания, лепило и етикети.
Екструдиране: Почистените и изсушени люспи се стопяват и се прекарват през специална машина, наречена екструдер. Тя ги изтегля във формата на дълга и тънка нишка с прецизен диаметър.
Навиване: Готовата нишка се навива на макара.
Така полученият материал е PETG (полиетилен терефталат, модифициран с гликол), който е изключително популярен за 3D принтиране. Той е здрав, устойчив и лесен за принтиране.
В резюме, въпреки че основният материал е един и същ, трябва да се премине през индустриална обработка, за да може пластмасата от бутилките да се превърне в подходящ филамент за 3D принтер.
За фигурка с обем 10 куб. см, необходимото количество пластмаса обикновено е между 10 и 13 грама, в зависимост от плътността на материала и настройките на 3D принтера.
За една фигурка с обем 10 куб. см, която тежи 10 до 13 грама, са необходими 1 до 2 бутилки от половин литър вода.
Тези принтери са най-подходящи за училища, които тепърва започват с 3D принтирането. Те са лесни за употреба, имат надеждни характеристики и са на разумна цена.
Цена: От 500 лв. до 1500 лв.
Примери: Модели като Creality Ender 3 V3 SE (около 550 лв.) или други принтери от сериите на Ender или Anycubic Kobra. Те са популярни, имат голяма общност за поддръжка и са много подходящи за образователни цели.
Ето кава е идеята :
Няма коментари:
Публикуване на коментар