Глава 39
Аз мисля че определени действа и духовни решения, съдбата която среща определени хора в дадено време е подпомогнало да се извърви пътя към свободата, тя не може да се определя от това че единствено и само лежи на крайния резултат от дадено събитие. Ако изтълкуваме дадена народна приказка "Дядо дърпа ряпа" и питаме малко дете кой е главния герай, той може би ще каже мишката защото тя последна е дошла и ряпата е извадена. Млад и начетен човек веднага ще каже, че Героите са всички участници и благодарение на общате усилия ряпата е извадена.
Трудно бихме проследили в пет века, всеки един участник в тази история за българското освобождение. В нея участва всеки един българин по онова време дали затова че е бил родител разказвал и пеел песни прославял е старото българска история, наричал се българин, помагал е на хората борейки се за свободата, криел ги жертвал семейството си селото си заплашван от османците. Всяка бългалска кръв пропита в земята е герой на онова време. Няма как да опишем тяхната история, но не бива да ги забравяме, безименни, но велики пазейки българското. Някой от тях участват в български народни песни, други в легенди. Някои историци ще кажат че не бива без доказателства да ги включваме в исторята. Но те са прославяни от онези българи който живот е бил неописуемо тежък, живеели с надеждата, живеели с желанието за свобода, че ние сегашните българи които трябва да бъдем благодарни за това да взимаме такова решение. Всяко поколение трябва да го знае независимо в кой век живеем.
Някой се е постарал да направи азбучник на събития и Хайдути. Възможно да не е пълен но е доста подробен...
Моята история ще започне от:
Софроний Врачански, роден като Стойко Владиславов, е български духовник, врачански епископ, народен будител и пръв последовател на делото на Паисий Хилендарски. В началото на XIX век той е приеман от руското и румънското
правителство за основен представител на българската общност.
Стойко Владиславов(Софроний Врачански) е роден през 1739 година в Котел в семейството на заможен търговец на добитък . Учи в килийно училище в родния си град, по старобългарски
и гръцки черковни книги. Работи като абаджия, но се забелязва стремежът му към духовни занимания.
През 1762 година е ръкоположен за свещеник, работи и като учител и книжовник в родния си град.
Голямо влияние върху дейността му оказва срещата му с Паисий Хилендарски през 1765 година в Котел. Отец Паисий му показва „История славянобългарска“, от която той прави препис, известен днес като Първи Софрониев препис. Самият Стойко Владиславов пътува до Света гора през 1770 – 1775 година.
През 1792 година напуска Котел, служи в енорията в Карнобат — в с. Карабунар (днес гр. Средец) от 1792 до 1793 г. Пътува до Цариград, Света гора, Анхиало, Арбанаси и през 1794 година става монах в Къпиновския манастир.
Къпиновският манастир „Свети Никола“ е български православен манастир, част от Великотърновската епархия.
На 17 септември същата година е ръкоположен за епископ на Враца под името Софроний. Там развива обществена дейност и по някои сведения става инициатор за изпращане на политическа делегация в Москва от името на врачанските граждани. Поддържа връзки с гръцките фанариотски среди, посещава и манастира „Седемте престола“ в Стара планина, който е във Врачанска епархия. След случилите се през 1797 година размирици във Враца с участието на войските на видинския паша Осман Пазвантоглу напуска града и пътува из Северозападна България.
За три години се задържа във Видин, където по това време управлява като полунезависим владетел Пазвантоглу. Този период е важен за изясняване на целите му като писател...... неговата история е много интересна но ние ще продължим нататък.
Пиша за него защото неговото влияние по някакъв начин е повлияло на патриотизма и мисленето на неговия внук.
Княз Стефан Богориди е висш османски държавник от български произход.
Роден е в Котел в семейството на Цонко и Гана Хаджи Танасова. Баща му е едър търговец на добитък, важен доставчик на храни за османската армия през Руско-турска война от 1787 – 1792 година.[1] Дядо му по бащина линия е котленският свещеник Стойко Владиславов, който по-късно става епископ Софроний Врачански.
През 1819 г. с материалната помощ на Стефан Богориди открива в Котел второто елино-българско училище, след това на Емануил Васкидович в Свищов. В 1826 г. основава елино-българско училище и в Карлово. Освен в Котел и Карлово е учителствал в Жеравна и Пловдив. Ученици на Попович са Георги Сава Раковски, Петър Берон, Ботьо Петков, Гаврил Кръстевич, Евлоги Георгиев и Христо Георгиев, Васил Левски и др.
Ботьо Петков Тачев, наричан даскал Ботю, е български просветен деец и учител.
Със своята съпруга Иванка Ботева имат 9 деца, сред които са революционерът Христо Ботев и генералът Кирил Ботев.
Васил Левски ,тази съдба и този път ще следваме Той ще ни докара до нашият желан край на историята.
Няма коментари:
Публикуване на коментар