понеделник, 17 март 2025 г.

 

Националната музикална академия “Проф. Панчо Владигеров” е единственото висше училище за професионални музиканти в България, съкратено НМА. Академията е основана като Държавна музикална академия с Царски указ № 145, обнародван в „Държавен вестник“ от 21 юли 1921 г. Първият ректор на висшето училище е Димитър Хаджигеоргиев роден 30 юни 1873 г. - Починал 19 март 1932 г. (58 г.)



Димитър Хаджигеоргиев автор е на юбилейни маршове и на 20 учебника по нотно пеене. Сред известните му творби са оперетата „Тахирбеговица“, „Юбилейна кантата на цар Освободител Александър II“, „Юбилеен марш на Иван Вазов“, „Юбилеен марш на цар Фердинанд“. Най-голямото му музикално произведение е операта „Тахирбеговица“, която е играна над 50 пъти на сцената на Народния театър.

През 1934 година в програмата е включена самостоятелна дисциплина за теория на българската народна музика, по инициатива на Добри Христов и неговия асистент Стоян Джуджев, който става и първият преподавател.

Стоян Стоев Джуджев(6 декември 1902 - 17 март 1997) е български музиковед и фолклорист. 

През 1924 г. завършва Държавната музикална академия в София при Добри Христов, Стоян Брашованов и Димитър Радев. През 1931 г. защитава докторска дисертация в Сорбоната на тема „Ритъм и такт в българската народна музика“.

Държавната музикална академия, от 1937 г. е доцент, а през 1941 е избран за професор по музикална етнография и българска народна музика. В периода 1954-1974 г. е ръководител на катедрата по История на музиката и етномузикология в Българската държавна консерватория. Работи върху теорията на българската народна музика и доразвива теоретичните постановки на Добри Христов и Васил Стоин. Негови по-известни ученици са Иван Качулев, Елена Стоин, Николай Кауфман, Тодор Джиджев, Михаил Букурещлиев.



Добри Христов е български композитор, един от майсторите от първото поколение български композитори.



Българска народна музика е музикален жанр, обхващащ предназначената за представяне пред публика музика, базирана на традиционния музикален фолклор в Българското землище.

По своя характер и изразни средства тя варира според регионите, в които е възникнала, затова е и разделена на няколко фолклорно-етнографски области.

България е разделена в няколко етнографски области, всяка от които има своите особености по отношение на песенно-танцовия фолклор. Най-общо фолклорните области в България са седем:

Частите от фолклорните области намиращи се в пределите на България

Народно творчество или фолклор
е събирателно понятие за литературни и музикални произведения с неизвестен или неуточнен (анонимен) автор.
Народните песни са умотворения в стихотворна форма, при които текст и мелодия са неразривно свързани.
Според класификацията на известния 
събирач на народни песни Петър Динеков те биват обреднимитичниюнашкихайдушки,
 историческисоциално-битовибалади
детски песни и залъгалки и 
съвременни народни песни
В зависимост от начина, 
по който се изгражда изпълнението, 
те се делят на епически,
 лирически и лироепически.


Петър Николов Динеков е български литературен историк, критик и фолклорист. Академик на Българската академия на науките и професор в СУ „Св. Климент Охридски“.
Велик Българин опазва българския фолклор. Според класификацията на известния събирач на народни песни.
Списък на народни фолклор песни
Йорги Дафинки думаше:
- Дафинке, булка хубава,
стани ми дрехи събери,
свържи ги в тенка мъръма,
гуди ги в мешин дисаги
и ми кончето изведи,
на пилмя таш го заведи,
с руйно го вино напои,
със бял го ориз назоби.
Аз щъ, Дафинке, да ида
на Рила, стара планина,
върл хайдутин да стана.
Недей са сърди на мене,
я най са сърди на мама -
аз на майка си обадих
да не ма жени майка ми,
че съм със крила намерен,
върл хайдутин ще стана.
Дай ръка да са простиме.
Аз кога умра, Дафинке,
мене щът орли да йзедът
и мама няма да плаче;
ти като умреш, Дафинке,
тебе ще в гроб да заровят
и майка шъ та оплаче.


Стоян мами си думаше:
- Гледай ме, мамо, гледай ме,
днеска, мали мо, и утре,
че ми се кани Инджето,
Инджето, Индже войвода,
че му не дадъх овнето,
овнето с девет звънеца,
дето ми стадо растирва.
Че как ми рече, мали мо:
"Стоене, кардаш Стоене,
по-скоро да се отмахнеш,
очи ми да те не гледат
и в пътя да те не срещне
гладна сърдита дружина!"
Гледай ме, мале, гледай ме,
гледай ме, нагледай ми се,
думай ми, надумай ми се.
 


Няма коментари:

Публикуване на коментар